Pojazdy:

Szukaj produktu

Producenci

Raty

Każdy pojazd możecie Państwo zakupić w systemie ratalnym.

CREDIT AGRICOLE Bank Polska S.A.

BGŻ BNP PARIBAS BANK S.A.

SANTANDER CONSUMER BANK S.A.


RATY NA ODLEGŁOŚĆ
tel : 509 430 428.

SANTANDER CONSUMER BANK S.A.


Dane do wpłaty

Jednoslad A. Słowiński
42-600 Tarnowskie Góry
ul. Piastowska 14
Bank Śląski o/Tarnowskie Góry
37 1050 1386 1000 0002 0086 8891

JUNAK M11 - 350 cc

JUNAK M11 - 350 cc
Producent:
Junak

brutto: 11490.00 zł

Atrybuty produktu

Pojemność: 320 cc
Silnik: 2 cylindry, 4 zawory, 4 suwowy, chłodzony cieczą
Skrzynia biegów: manualna 5 - biegowa
Smarowanie silnika: miska olejowa
Moc: 27 KM
Osiągi: 140 km/h
Masa: 170 kg
Wymiary: Dł x Szer x Wys (mm): 2280 x 895 x 1110
Koła: Przód: 90 / 90 ? 18 Tył: 130 / 90 ? 15
Hamulce: Przód: 2 tarcze Tył: tarczowy
Amortyzator tył: podówjny teleskop hydrauliczny
Wyposażenie: oparcie dla pasażera, skórzany piórnik, gmole, chromowana osłona chłodnicy, 2 lusterka wsteczne, podstawka boczna
Junak 350 to niezwykły powrót do historii. Czterosuw o pojemności 320ccm oferowany jest w kolorze: czarnym.
 

Decydując się na reaktywację marki Junak postanowiliśmy stworzyć możliwie uniwersalną ofertę motocykli. O ile flagowym przedstawicielem jest bezdyskusyjnie M-16, to prezentowany model M-11 adresowany jest do zwolenników prostych, nieskomplikowanych rozwiązań.
Stylistycznie ?11-tka? jest hybrydą spajającą idee cruisera i choppera. Motocykl
o zdecydowanie klasycznej linii. Przednie zawieszenie nieznacznie wysunięte do przodu, delikatne lagi teleskopów zamyka nad aluminiową obręczą płytki błotnik. Koło cienkie, większe od tylnego, zgodnie z kanonami klasy chopper. Przód zamyka niewielka, profilowana w górnej części lampa oraz pojedynczy kielich szybkościomierza. Prosto, surowo, zgodnie ze stylem.

Oglądając motocykl z pozycji kierowcy przede wszystkim zwrócimy uwagę na masywną półkę przedniego zawieszenia oraz wygodną, szeroką kierownicę typową dla cruiserów. Cała konstrukcja przodu oglądana z tego miejsca wzbudza zaufanie. Mocna, szeroka płyta półki w połączeniu z chromowanymi mocowaniami teleskopów, trzpienia główki ramy oraz podstawy kierownicy stanowi również estetyczne dopełnienie bryły motocykla.
Niżej zbiornik w kształcie łezki. Płaska wierzchem forma z typowym dla Yamahy wlewem paliwa. Dość ciekawie wygląda malowanie zbiornika. Oś symetrii stanowią trzy pasy ? dwa wąskie po bokach, szerszy środkiem zbiornika ? w stalowym kolorze. Bardzo eleganckie zestawienie barw.

Siedzisko wygodne, zarówno pasażera jak i kierowcy. Dodatkowo komfort pasażera zabezpiecza niewielki sissy bar. Wygodną pozycję kierowcy dodatkowo podnoszą podesty pod stopy. Zalety tego rozwiązania docenią wszyscy, którzy mieli okazję jeździć motocyklem z podestami. Również rozmieszczenie armatury osprzętu sterowania ? dźwignie zmiany biegów, hamulca ? pozwala na bezstresową obsługę pojazdu. Jako zabezpieczenie na wypadek poślizgu zamontowano w standardzie gmole. Konstrukcja estetyczna, koresponduje z ogólną formą motocykla.

 

Tył ?11-tki? zamyka ?kaczy kuper?. Oryginalna lampka tylnego oświetlenia stanowi estetyczne dopełnienie. Designerską koncepcję Junaka M-11 określa bryła silnika. Zespół napędowy wyróżnia również ten motocykl na tle dostępnej w Polsce konkurencji. Przede wszystkim pojemność. Nareszcie została przełamana magiczna granica 250ccm. Serce Junaka to dwucylindrowy silnik o pojemności 320ccm i mocy 27KM. Cztery zawory na cylinder, dwa wałki równoważące pracę silnika i eliminujące do zera drgania. Chłodzenie cieczą. Piękny klang, idealnie równa praca. Silnik zasilany wtryskiem EFI firmy DELPHI ? produkującej m.in. dla Toyoty, Hondy, Subaru, Mazdy i Mitsubishi.  Dla gwarancji sprawnego działania układu DELPHI zastosowało też w motocyklu sondę lambda.

Motocykl wyposażono również w bardzo skuteczny układ hamulcowy. Przód to dwa zespoły tarczowe, hydrauliczne. Tył zabezpiecza pojedynczy układ hydrauliczny ? tarczowy. W ogólnej ocenie motocykl wpisuje się w oczekiwania zwolenników klimatów klasycznych. Dużo chromu, zdefiniowana kolorystyka, zwarta, mocna bryła, zero wydumek. Projekt w całości opiera się na rozwiązaniach standardowych i przede wszystkim efektywnych.
W segmencie tanich motocykli o małych pojemnościach Junak M-11 bezwzględnie mieści się w ścisłej czołówce. Sprawdzi się równie dobrze jako alternatywny środek codziennego transportu, względnie motocykl pozwalający realizować pasje turystyczne.

 

Notatki o historii motocykla Junak

Pomysł na powojenny motocykl, z czterosuwowym silnikiem o pojemności 350 ccm nazwany później Junakiem, powstał w marcu 1951 roku, nie w głowach polskich konstruktorów, ale w głowach polskich decydentów. Ogólne założenia konstrukcyjne i przeznaczenie motocykla były jak na tamte czasy bardzo ambitne. Ustalono, że ma on być konstrukcją własną, z użyciem rozwiązań konstrukcyjnych, które w różnych pojazdach okazały się najtrafniejsze i najtrwalsze, i uwzględniały możliwości wykonania w warunkach polskiego zaplecza warsztatowego lat 50. Prototyp motocykla Junak M 07 został przekazany do badań na początku października 1953 r. Była to wersja z silnikiem S03 i z głębokimi błotnikami, w której błotnik przedni był mocowany do stałej części widelca. Motocykl Junak z poprawkami został zatwierdzony do produkcji seryjnej pod koniec 1954 roku. Pierwsze egzemplarze z produkcji seryjnej były w sprzedaży w 1956 roku.

Posiadał on oryginalne i unikalne rozwiązania techniczne nie stosowane w tamtym czasie w innych motocyklach. Chociaż dało się zauważyć podobieństwa silnika do Royala Enfielda 350, Junak miał zupełnie inną konstrukcję także z pionowym cylindrem, ale z nowoczesną zblokowaną skrzynią biegów. Również mimo pewnego podobieństwa środkowej części ramy Junaka do BSA B 31 wykluczone było jej skopiowanie, ponieważ BSA miało sztywne zawieszenie koła tylnego, a w Junaku wahacz tylny był resorowany na dwóch amortyzatorach ze sprężynami śrubowymi. Poza tym Junak miał inaczej skonstruowaną oś widelca. Z kolei sam widelec miał też rozwiązania nie stosowane w innych motocyklach ? dolna rura amortyzatorów miała dwa stopnie grubości. Hamulce bębnowe na całej szerokości piast od początku produkcji skutecznością wyprzedzały inne ówczesne motocykle o całą epokę. Wśród produkowanych w tamtym okresie motocykli Junak wyróżniał się takimi drobnostkami jak krótka, okrągła końcówka rury wydechowej czy na stałe zamontowany bagażnik na zbiorniku paliwa. Z całą pewnością w roku 1956 Junak znajdował się w czołówce najlepszych europejskich konstrukcji motocyklowych.

 

Następcą Junaka M 07 był Junak M 10. Równolegle produkowano kilka odmian tego motocykla w wersji trójkołowej B 20 i B21, a także w wersji z wózkiem bocznym na potrzeby Milicji i Poczty Polskiej.

Potem pojawił się prototyp Junaka M 13 ze zmodyfikowanym silnikiem S03. Jego oblachowanie koła tylnego było widocznym piętnem ówczesnej mody motocyklowej.

Jednak wiele drobnych i dokuczliwych wad Junaka wynikających najczęściej ze słabej jakości materiałów postawiło producenta, Szczecińską Fabrykę Motocykli, wobec konieczności przeprowadzenia gruntownych zmian konstrukcyjnych albo całkowitej modernizacji motocykla. Wygrała idea całkowitej modernizacji Junaka i tak powstała koncepcja nowego motocykla Junak M 14, którego sylwetka wyprzedzała nowoczesnością i rozwiązaniami technicznymi wszystkie rozwiązania stosowane w tamtym czasie w europejskich motocyklach. W Junaku M 14 (nazwanym nieoficjalnie ?Iskra?) zastosowano silnik (oczywiście) czterosuwowy, dwucylindrowy rzędowy poprzeczny z rozrządem górnozaworowym i cylindrami pionowymi o pojemności 350 ccm. Sylwetka motocykla była wyjątkowa i znacznie nowocześniejsza niż modne wówczas linie nadwozi motocykli europejskich. Trochę nietrafione było rozwiązanie zawieszenia koła przedniego na wahaczu pchanym, ale po serii testów zawieszenie to zostało skutecznie przekonstruowane. Junak M 15 przeszedł cały cykl prób drogowych, ale z silnikiem MZ, jednak do produkcji seryjnej nie został dopuszczony.

Praktycznie na prototypie Junaka M 14 w 1965 roku, skończyła się w Polsce produkcja Junaka, co prawda poza granicami kraju produkowano motocykle Junak, na podstawie umowy licencyjnej, ale nigdy nie były one importowane do Polski.

Z pewnością Polacy mogą być dumni z osiągnięcia techniki motoryzacyjnej jakim był motocykl Junak
 

W roku 2001 na rynku polskim pojawił się motocykl o nazwie Junak Millenium, który był w całości produktem koreańskiego Hyosunga na licencji Suzuki SV 250. Trzeba się zgodzić z powszechnym poglądem, że motocykl ten poza nazwą miał niewiele wspólnego z tym polskim Junakiem M 10 czy z późniejszym prototypem M 14. Junak Millenium miał wygląd typowego chopera z dwucylindrowym widlastym silnikiem, chłodzonym powietrzem. Motocykl spotkał się z dobrym przyjęciem użytkowników, a jego parametry techniczne były imponujące, szczególnie moc silnika (po lekkim tuningu 28 KM) i niezwykła łatwość prowadzenia.

Wśród wielbicieli Junaka M 07 i M 10 wzbudził niechęć, niekiedy wręcz wrogość. Doszło nawet do tego, że kluby kultywujące starego Junaka przyjęły nazwę JUNAK SFM, aby radykalnie odciąć się, zarówno od Junaka Millenium, jak i od innych motocykli, które w przyszłości mogłyby występować pod nazwą Junak. Według tej grupy wielbicieli Junaka SFM, prawdziwy Junak może być tylko produktem polskich konstruktorów i musi być w całości wytwarzany w Polsce. Poza tym powinien mieć sylwetkę zbliżoną do starego Junaka i najlepiej jeszcze zmodyfikowany silnik S03.


Na to, że czasy takiego rozumowania już dawno się skończyły, przykładem są strategie wielu producentów samochodów. Nowy Vw Beetle, Fiat 500, czy Morris to całkowicie nowe pojazdy, które tylko w niewielkiej części mają sylwetkę zbliżoną do swych słynnych poprzedników. Również wiele zespołów głównych tych pojazdów nie jest wytwarzanych w rodzimych fabrykach. Przez to, że silniki do Volkswagena czy Fiata produkowane są w Polsce, nie uważa się, że sam Volkswagen staje się mniej niemiecki, czy Fiat 500 mniej włoski.

Podobnie było w przypadku reaktywowania niemieckiej marki Motocykla Münch Mammut 2000, który tylko zarysem kół i pionowym usytuowaniem czterech cylindrów silnika przypominał wcześniejsze motocykle Münch sprzed 30 lat. Nowoczesna niepowtarzalna sylwetka i niezwykle dynamiczny silnik z turbodoładowaniem, znowu jak dawniej na lata wyznaczyły kierunek technicznego rozwoju i światowej mody motocyklowej.

Podobną strategię postanowiła przyjąć firma Almot wprowadzając na rynek nowego Junaka M 16. Motocykl ten ma wyrazistą sylwetkę, co wyróżnia go spośród innych nowych motocykli. Układem silnika z dwoma pionowymi cylindrami i układem zaworów OHV nawiązuje do ostatniego prototypu Junaka M 14 Iskra. Silnik nowego Junaka ma nowoczesny wielopunktowy sekwencyjny wtrysk paliwa systemu Delphi. Pewnym atutem jest bardzo skuteczny układ hamulcowy z dwoma tarczami w kole przednim i jedną tarczą w kole tylnym. Modne płytkie błotniki są w całości wykonane z ocynkowanej blachy stalowej.

Z pewnością Junak M 16 ma duże szanse godnie kontynuować ideę prototypu Junaka M 14.

Inż. Konrad Czwordon

Tekst pochodzi z strony importera motocykli JUNAK firmy Almot.

Galeria produktu:

Opinie o produkcie

Brak opinii o tym produkcie

Dodaj swoją opinię